Себастиян Фетел е новият световен шампион. Германецът спечели Гран При на Абу Даби, а основните фаворити за титлата Фернандо Алонсо и Марк Уебър се провалиха тотално, завършвайки на 7-мо и 8-мо място.Така германският пилот на Ред Бул стана шампион напук на прогнозите и напълно оправда решението на отбора си до последно да му разреши да се бори за титлата, вместо да помага на съотборника си Уебър. Победата на Ред Бул пък е триумф на справедливостта, тъй като за разлика от Ферари австрийският тим до последно отказа да използва заповеди от бокса. С това задочно се върна духа на 80-те години, когато в Макларън се бореха звезди като Аертон Сена и Нелсон Пикет. Себастиян Фетел пък влезе в историята като най-младият световен шампион. Той спечели титлата на 23 години и 164 дни. С това той изпревари предишните лидери Люис Хамилтън и Фернандо Алонсо. Състезанието до голяма степен напомняше на финалната битка преди 2 години, когато лидерът в класирането Люис Хамилтън направи много слабо състезание, но в последния завой изпревари Тимо Глок за 5-то място и това му спечели титлата само с 1 точка. Днес обаче Витали Петров бе безгрешен и напълно отчая Алонсо. Провалът на Ферари започна още от самото начало на състезанието, когато Скудерията се подведе по действията на другия пилот на Ред Бул Марк Уебър и двамата фаворити за титлата влязоха прекалено рано в бокса. Това обаче се оказа грешно решение и запушени в трафик двамата тотално провалиха състезанието си. Отпред Фетел бе безгрешен, а зад него финишираха двата пилота на Макларън Люис Хамилтън и Дженсън Бътън. На старта Себастиян Фетел удържа позицията си спрямо Хамилтън, но Фернандо Алонсо потегли лошо и бе изпреварен от Дженсън Бътън. Още на втория завой Михаел Шумахер влезе успоредно до съотборника си Нико Росберг и не се видя дали има контакт между двамата, но седемкратният шампион се завъртя и застана напряко на пистата. Няколко болида го избегнаха отзад, но Витантонио Лиюци не успя и се блъсна фронтално в него, качвайки болида си върху този на германеца. За щастие нямаше контузии, но колата за сигурност веднага излезе на пистата. От тази ситуация се възползваха единствено пилоти в средата и в дъното на класирането, като най-преднокласиралият се пилот, който влезе в бокса бе Нико Росберг. Много по-важно обаче за хода на състезанието се оказа това, че в бокса влезе и Витали Петров. След подновяването на състезанието в 6-та обиколка единствените размествания бяха в средата на колоната, където Кубица и Росберг направиха добри изпреварвания за 9-та и 13-та позиция съответно. В следващите обиколки нямаше никакви атаки и лидерите се движеха с приблизително еднакво темпо. Все пак Марк Уебър сякаш бе малко по-бърз от Алонсо и губеше време зад испанеца. Вероятно поради тази причина от екипа на Ред Бул реагираха и австралиецът пръв от лидерите влезе в бокса в 11-та обиколка. Три обиколки по-късно влезе и Фелипе Маса, който преди това бе зад гърба на Уебър, но след връщането си на пистата не успя да изпревари пилота на Ред Бул. Тактиката на Уебър с по-ранното влизане в бокса обаче не успя, тъй като той бе попаднал в трафик и загуби много време зад Хайме Алгерсуари, който по ирония на съдбата кара за втория отбор на Ред Бул - Торо Росо. Така след като в 16-та обиколка Фернандо Алонсо направи своето влизане в бокса, след връщането си на пистата отново излезе пред Уебър. Останалите лидери останаха на пистата и така ключово в борбата за титлата бе дали Алонсо и Уебър ще загубят време, тъй като те се оказаха запушени зад каращия на 10-та позиция Витали Петров. Друг основен момент в състезанието бе представянето на другият пилот на Рено Робърт Кубица, който се намираше на ключовата 5-та позиция. Полякът също не бе спирал в бокса, но по-важното бе, че за разлика от всички останали, той бе започнал с по-твърдия тип гуми. Тази ситуация разбира се не задоволяваше Алонсо и той започна атаки спрямо Петров. При един от опитите си обаче той не разчете добре действията си и излезе от пистата, но за щастие там зоната за сигурност бе удобна и Алонсо не загуби почти никакво време. В 24-та обиколка в бокса влезе каращия на 2-ро място Люис Хамилтън и след това се върна на 5-то място зад Роберт Кубица. Обиколка по-късно това направи и Себастиян Фетел и за негов късмет излезе точно пред Камуи Кобаяши и Роберт Кубица. Японският пилот на Заубер бе на страхотната 4-та позиция преди влизането на Хамилтън и Фетел. Той обаче също бе с по-мекия тип гуми, които бързо се влошаваха и това позволи на Робърт Кубица и Хамилтън да го изпреварят. Темпото на Кубица обаче постепенно започна да пада, а това бе много важно интригата за титлата, тъй като преднината му пред Алонсо бе 14 секунди, което бе недостатъчно, за да остане пред испанеца след спирането си в бокса. Единственият друг пилот, който стоеше между Алонсо и решителното 5-то място бе Нико Росберг, но темпото на пилота на Мерцедес не бе никак високо и той бе сформирал влакче зад себе си, включващо Нико Хулкенберг, Витали Петров и Алонсо. Хулкенберг обаче трябваше да влезе в бокса, така че отпадаше от сметките. Така за Алонсо оставаше само да изпревари Петров и след това Росберг. Испанецът обаче се затрудняваше и в припряността си за втори път излезе леко от пистата. С напредване на състезанието Алонсо така и не успяваше да изпревари Петров и започна да се очертава нов проблем пред испанеца, тъй като Кубица постепенно натрупа аванс, който бе на ръба да запази позицията му пред Алонсо. В 40-та обиколка Дженсън Бътън влезе в бокса и се върна на 5 секунди зад Хамилтън. 8 обиколки преди края Роберт Кубица направи своето спиране в бокса и се върна на пистата пред двойката Петров-Алонсо. На излизане от пит-лейна полякът настъпи белите линии и въпросът бе дали стюардите ще го накажат. Това обаче се оказа без значение, тъй като до края Алонсо така и не успя да изпревари Петров и завърши на 7-мо място.
Напиши коментар
ГРАН ПРИ НА АБУ ДАБИ | |||
Пилот | Отбор | ||
1 | Фетел | Ред Бул | |
2 | Хамилтън | Макларън | + 10.1 |
3 | Бътън | Макларън | + 11.0 |
4 | Росберг | Мерцедес | + 30.7 |
5 | Кубица | Рено | + 39.0 |
6 | Петров | Рено | + 43.5 |
7 | Алонсо | Ферари | + 43.7 |
8 | Уебър | Ред Бул | + 44.2 |
9 | Алгерсуари | Торо Росо | + 50.2 |
10 | Маса | Ферари | + 50.8 |
11 | Хайдфелд | Заубер | + 51.5 |
12 | Баричело | Уилямс | + 57.6 |
13 | Сутил | Форс Индия | + 58.3 |
14 | Кобаяши | Заубер | + 59.5 |
15 | Буеми | Торо Росо | + 1:03.1 |
16 | Хулкенберг | Уилямс | + 1:04.7 |
17 | Ковалайнен | Лотус | + 1 об. |
18 | Ди Граси | Върджин | + 2 об. |
19 | Сена | Испания | + 2 об. |
20 | Клийн | Испания | + 2 об. |
21 | Трули | Лотус | + 4 об. |
Най-бърза обиколка: Хамилтън – 1:41.274 | |||
Отпаднали: | |||
Глок | Върджин | 44 об. | |
Шумахер | Мерцедес | 1 об. | |
Лиюци | Форс Индия | 1 об. | |
Крайно класиране пилоти: | |||
1 | Фетел | 256 | |
2 | Алонсо | 252 | |
3 | Уебър | 242 | |
4 | Хамилтън | 240 | |
5 | Бътън | 214 | |
6 | Маса | 144 | |
7 | Росберг | 142 | |
8 | Кубица | 136 | |
9 | Шумахер | 72 | |
10 | Баричело | 47 | |
11 | Сутил | 47 | |
12 | Кобаяши | 32 | |
13 | Петров | 27 | |
14 | Хулкенберг | 22 | |
15 | Лиюци | 21 | |
16 | Буеми | 8 | |
17 | Де ла Роса | 6 | |
18 | Хайдфелд | 6 | |
19 | Алгерсуари | 5 | |
Крайно класиране отбори: | |||
1 | Ред Бул | 498 | |
2 | Макларън | 454 | |
3 | Ферари | 396 | |
4 | Мерцедес | 214 | |
5 | Рено | 163 | |
6 | Уилямс | 69 | |
7 | Форс Индия | 68 | |
8 | Заубер | 44 | |
9 | Торо Росо | 13 |