Уважаеми читатели на Gol.bg, продължаваме да ви представяме рубриката ни "Фен зона".
В нея ще имате възможност всеки един от вас да напише/изкаже вижданията си по важен за него спортен/футболен въпрос.
Сега е моментът да излеете мъката и възхвала за любимите си отбори и личности. С най-добрите и талантливи от вас ще изготвим и специални блиц-интервюта.
Днес публикуваме материал на Илиян Койчев, който прави обстоен анализ на това как се представят българските футболни отбори в социалната мрежа Facebook
Изпращайте вашите материали на info@gol.bg.
По мои наблюдения голяма част от нас прекарват времето си не просто в Интернет, а в социалната мрежа Facebook. Статистиката именно в Интернет го потвърждава (с данни към юни 2017г.): 4,2 млн. у нас използват Интернет, а налице са 3,3 млн профила във Facebook. Предвид потвърждението на социалната мрежа, че в световен мащаб десет процента от акаунтите са фалшиви самоличности и ако приложим отношението у нас, то пак остават около 3 млн. живущи в България, които използват Facebook.
Именно тази социална мрежа е един от гигантските маркетингови инструменти в световен мащаб, което не подминава и футбола. Основната причина е изключителната възможност за бранд мениджмънт, който дават социалните платформи.
И не само това - чрез позиционирането на бранда, което получават футболните клубове благодарение на социалните мрежи като Facebook, те могат и директно да продават свой мърчъндайзинг. Дали директно чрез комуникация в рамките на Facebook съобщение или чрез пренасочване към фен магазина в уебсайта - процесът е успешен. Социалните мрежи дават и шанса на феновете от цял свят на тима “Х” да изразяват своето мнение публично и да комуникират с други такива.
Добър пример отново ни дава статистиката: за месец декември до момента властелините не само на терена, но и в социалните мрежи като Барселона, Реал Мадрид и Манчестър Юнайтед имат като средна ангажираност на своите публикации във Facebook съответно 58 хил. души (Барселона), 45 хил. души (Реал) и 38 хил. души (Ман. Юн.). За нашия край абсолютни хегемони в социалните мрежи са турските отбори като Бешикташ и Галатасарай, като именно “черните орли” имат средна ангажираност/публикация за месеца до момента в размер на 14 хиляди души. А къде са българските отбори във Facebook?
Тук е уместно да се уточни, че разглежданите от мен Facebook страници на български футболни клубове са само официално поддържаните от клуба такива, които споделят собствено оригинално съдържание и винаги водят по някакъв начин до уебсайта на отбора. Има много фен страници, които също се поддържат умело, но не водят директно до футболния клуб и не могат да имат комуникационните и бранд функции на автентична такава.
Уточнението е най-вече заради примера с наличието на официалната страница на ЦСКА-София, която се поддържа от клуба и има 34 хил. харесвания и тази на феновете на ЦСКА-София, която е харесана от цели 302 хил. потребителя. Тоест ЦСКА-София губи минимум 268 хил. души аудитория във Facebook, които са харесали едната, но не и другата страница.
В рамките на тази статия ще разгледам само броя харесвания на официалните страници на отборите от Първа лига, като в класацията ще добавя и отличникът в това отношение извън елита - ЦСКА 1948. Единственият футболен клуб във висшата ни дивизия, който няма официална страница във Facebook, е Черно море.
Ето и своеобразното класиране по харесвания на официално поддържаните от футболните отбори страници във Facebook (към 17.12.):
1.Лудогорец - 97 959 харесвания 2.Берое - 69 455 харесвания 3.Левски - 68 842 харесвания 4.ЦСКА 1948 - 43 423 харесвания 5.Ботев - 40 173 харесвания 6.ЦСКА-София - 34 157 харесвания 7.Дунав - 12 386 харесвания 8.Локомотив Пд. - 8139 харесвания 9.Славия - 4543 харесвания 10.Пирин - 4071 харесвания 11.Витоша Бистрица - 2783 харесвания 12.Септември - 2590 харесвания 13.Верея - 2162 харесвания 14.Етър - 730 харесвания
В рамките на следваща статия в gol.bg ще се опитам да анализирам конкретното представяне откъм съдържание на Facebook страниците на лидерите в горната класация. Като извод за резултатите от гледна точка на харесвания можем да се каже, че:
1.ЦСКА-София и Левски са далеч от достигане до цялата си фен база, като определено страниците им подлежат на доста по-голям обхват от харесвания.
2.ЦСКА 1948 е интересен случай, особено предвид небезизвестния диспут за посещаемостта на техните мачове. Не е задължително хората, харесали страницата, да са привърженици на клуба, а искат просто да се информират за събития в клуба или харесват мениджмънта на съдържание в страницата. Това, разбира се, важи за всички Facebook страници в класацията.
3.Лудогорец и Берое определено са най-големите отличници в подреждането, като мултимедийната активност от страна на екипите, поддържащи страниците им, е солидна. Най-вероятно е обхваната цялата фен база привърженици, като със сигурност са налице и споменатите по-горе потребители, които просто са дали своя “лайк” с цел новини.
Материал на Илиян Койчев