Юли и август са известни във футболния бизнес като „тъпия сезон“. Като се има предвид рекордният в света трансфер на Неймар за 222 млн. евро от „Барселона“ в „Пари Сен Жермен“, е лесно да се разбере защо. Двата месеца представляват летният трансферен прозорец, в който на отборите се разрешава да купуват и продават играчи. Поради малкото състезателни клубни мачове феновете насочват вниманието си към слухове за вълнуващи попълнения и нежелани отпътувания. Неймар представлява и двете.
ПСЖ се опитваше да привлече бразилската звезда от Каталуния от месеци. Сагата достигна доста комично кресчендо преди седмица, когато съотборниците му от „Барселона“ настояваха в социалните медии, че той остава, докато вестниците съобщиха за неизбежното му заминаване, което бе потвърдено на 3 август.
Барселона се оплака, че катарските собственици на ПСЖ са финансирали покупката, вместо да използват клубните приходи, което би нарушило правилата. Отборите имат право да харчат толкова, колкото печелят. Но с набъбването на приходите от телевизионни права и спонсорство се увеличиха и трансферните такси. Повечето елитни отбори са съгласни да похарчат над 44 милиона евро за талантливо попълнение.
Как се уреждат подобни сделки обяснява в свой анализ британското икономическо списание The Economist, цитирано от най-големият икономически и финансов сайт в България Investor.bg.
Преди страните да седнат на масата за преговори, купуващият отбор търси с години подходящата придобивка. Клубовете отдавна разчитат на скаути да откриват надарени младежи, но имат и достъп до огромни видеотеки и данни за редица постижения. Макар че обикновено мениджърът участва в подбора на целта, пазарлъкът се извършва често от „футболен директор“ или мениджър. Ако футболистът има договор с друг клуб, мениджърът трябва официално да се обърне към клуба. Има правила, които не разрешават на купувача да се свърже предварително с играча или с агента му, непочтена практика, известна като „подслушване“.
Въпреки това слухове за интерес от дадена страна често изтичат в пресата. Последващите преговори се водят най-често през услугата за мобилни съобщения WhatsApp, казва спортният адвокат Джейк Коен: функцията ѝ за конферентен разговор, незабавни актуализации и сигурността ѝ я правят изключително удобна. Преди да бъде завършен един трансфер, трябва да се сключат редица споразумения.
Първата сделка засяга таксата, която продавачите ще получат. Играчи като Неймар имат клауза за напускане – сума, която собствениците му трябва да получат, в случая 222 млн. евро. След като продавачът реши, че цената е справедлива, започва вторият етап: купувачът предлага договор на играча чрез агента му, което за Неймар означава 30 млн. евро годишно след данъците. Третата сделка е комисионата, която купувачът плаща на този агент, обикновено 5 – 10% от трансферната сума, казва Ендрю Макгрегър от адвокатската кантора Brabners. Екипът от представители на Неймар, включващ и баща му, ще получи по-щедра сума от 38 млн. евро.
След като новият играч премине строги медицински прегледи и попълни документи със съответните регулаторни органи, купувачът може да обяви подписването на сделката. И ако това изглежда сложно, нещата може да се усложнят още и от досадни клаузи. Продаващият клуб може да поиска бъдещи плащания, ако играчът спечели трофей. Купувачът може да му предложи бонуси за представяне и компенсация за използване на снимките му, ако е звезда.
Самият футболист обаче държи козовете. Ако договорът му изтече, той може да напусне безплатно – катастрофална загуба за стария му тим и манна небесна за новия, който го възнаграждава с част от спестената трансферна сума. И докато цените на един неудържим голмайстор или на непробиваем защитник продължават да нарастват, може да очакваме повече играчи да държат собствениците си като заложници, заключава Тhe Economist.
Коментари
Напиши коментарНапиши коментар