Галерия

Първата мисъл на прославения тенис треньор Ник Болетиери при вида на 10-годишната Ана Курникова била: "Сякаш гръм ме удари!". Четвърт век по-късно 84-годишният Болетиери прекрасно си спомня къде и кога я видял за пръв път: в 8.50 ч. сутринта, на корт №40.

"Малката девойка побягна към мен и скочи в кошницата ми с топките: "Дойдох за урока!" - спомня си треньорът, възпитавал Андре Агаси, Джим Къриър и Моника Селеш, и известен със своята избухливост. - Помислих си - коя е пък тая?! - продължава Болетиери в откровени спомени пред CNN. В неговата памет явно оживява решителната русокоса хлапачка с конска опашка. - От изненада дори не й се развиках - стори ми се невероятно как това дете произнесе просто:

"Тук съм. Готова съм". Но дали е била готова да стане една от най-успешните комерсиални спортистки в историята и да се справи със съпътстващото внимание, е друг въпрос. Десетина години по-късно 22-годишната Курникова приключва кариерата си заради проблеми с гърба.

Все пак тя достига 8-о място в световната ранглиста, печели две титли в Големия шлем на двойки с Мартина Хингис, а на 16 г. достига полуфинал на "Уимбълдън" на сингъл. Не успява обаче да постигне най-главното - да спечели титла от Големия шлем. В нейна чест кръщават покерната комбинация "асо-поп" (A-K), защото "изглежда страхотно, но не печели". В шоуто на Дейвид Летърман за най-добър неин удар е обявен фрагментът от видеото, в което тя пие вода от бутилката.

Секс символ
Спортните постижения на Курникова е прието да се смятат за скромни, но не бива да се отрича, че й принадлежат победи, които преди нея тенисът не познава. Тя имаше рекламни договори за милиони, като спечели интереса на хора, които тенисът никога не е виждал. Тя дори превзе интернет, ставайки лидер сред спортистките по брой търсения. По това време се появи и компютърният вирус "Ана Курникова", съблазняващ потребителите с откровени снимки на тенисистката. Както би потвърдил всеки, който като тийнейджър е имал на стената си постер с Курникова, младата сексбомба престъпи границите на спорта.

"Строители започнаха да гледат тенис, бизнесмени също се загледаха. Тенис аудиторията вече не се ограничаваше само с членове на родни клубове - коментира Кен Мерит, тренирал Курникова в академията на Болетиери. - Благодарение на Ана започнаха да показват женския тенис по телевизията. Нейното влияние върху спорта също извезе далеч извън пределите на спечелени и загубени мачове". Световният интерес към Курникова беше неизчерпаем, а стартиралата през 90-те епоха на интернета още повече го подхранваше, тиражирайки изображения на красавицата надлъж и нашир, което правеха и спортните рубрики на последните страници.

"На тенисистката винаги отделяха такова внимание, което в известен смисъл избутваше нейната професионална дейност на втори план. В случая с Курникова тази обективизация обаче достигна ново ниво - коментира спецът по спортен пиар Дейвид Скилинг. - И ми се струва, че вината не е нейна, а на медиите". Организаторите на турнири скоро започват да използват популярността на Курникова, и да предават нейните мачове по-често, отколкото подсказва нейният рейтинг, споменава Бен Ротенберг от в. "Ню Йорк Таймс".

"Според мен нейната известност дразнеше много тенисистки, и то с основание. На нея се отделяше много повече внимание, като и договорите й бяха доста по-тлъсти, отколкото на онези, които играеха по-добре от нея". Освен това съперничките на Курникова трябвало постоянно да търпят и армията от нейни фенове, чиято яростна подкрепа, както намеква Болетиери, тя стимулирала. "На големите турнири, ако Курникова тренираше, когато нямаше мачове на топ звезди, всички мъже наблюдаваха тренировката й. А тя умееше да ги забавлява. Устройваше шоу".

Маркетингово чудовище
Макар че такъв медиен интерес носел доходи, Скилинг смята, че той отвличал младата тенисистка от кариерните й задачи, поради което тя никога не спечели нито една титла от Големия шлем. Той твърди, че ако днес тя е негова клиентка, той ще ограничи достъпа на пресата до нея, няма да пришпорва статута й на секссимвол и ще й осигури повече време за работа над играта.

"Нейният успех се превърна в маркетингово чудовище, което в крайна сметка се самоизяде. Ситуацията бе изпусната от контрол и тя прекалено бързо изгоря. Професионалният спортист има съвсем малък временен прозорец, в който трябва да покаже най-добрите си резултати. И ако в този промеждутък се разсейва с неспортни проекти, това ще повлияе пагубно върху спортните. Това е неизбежно".

Според Болетиери най-добрите мениджъри са онези, които могат да разпределят времето на своя играч между работата със спонсорите, работата с отбора, както и физическото и психологическото развитие. "Ако не работят за общата картина, след това ще трябва да плащат за това".

Да се разсъждава обаче е лесно, когато многомилионните договори не те съблазняват с реки от злато - изкушение, на което често се поддават по-скоро родителите, отколкото звездните им деца. "Някои родители, когато на детето им предлагат три, четири, пет милиона, веднага скачат: "Съгласни сме!". А ако детето е талантливо, предложенията са още по-тлъсти. Ана Курникова беше мно-о-о-го добра. От един неин поглед мъжете едва не зарязваха жените си" - споделя Болетиери.

Несбъднатата спортна слава
Сега, когато Курникова не играе повече от 10 г., може ли да се каже, че нейните главни постижения са търговски, а не спортни? Ако бе спечелила поне един турнир от шлема, никой нямаше да задава въпроси за спортната й кариера, смята Ротенберг. "Може би на определен етап имаше смисъл тя да участва в по-малки турнири. Тя обаче не организираше своя календар в съответствие с онези, където е имала повече шансове за триумф. Тя играеше в най-силните турнири срещу най-силните съпернички, за което подозирам, че е получавала нелоши бонуси за участие".

Болетиери практически хвали Курникова за уменията й да играе по целия корт, но признава, че ако има втори шанс, би акцентирал само върху един нейн удар - форхенда. "Почти всички - Андре, Джим, Серена, Шарапова - имат пробивен форхенд. Не успяхме да направим Ана такава, и липсата на такова оръжие вероятно й костваше загубите в "Шлемовете".

Кой се смее последен
Днес по-често ще видите Курникова като водеща на риалити шоуто The Biggest Loser или на папарашки снимки - как вечеря с приятеля си Енрике Иглесиас - отколкото на тенис турнири. Все пак от време на време се появява на благотворителни мачове. Въпреки подигравателните покерни асоциации, болшинството играчи мечтаят за кариера като на Курникова: тя вдъхнови цяло поколение руски звезди, включително Мария Шарапова.

"За да си комерсиално успешен, само едната външност не е достатъчна. За да тръгнат брандовете да инвестират в теб, е нужно и определено ниво майсторлък" - обяснява Скилинг. Но ако оценяваме кариерата според търговския потенциал, то Курникова, според Ротенберг, би разбила банка без особени усилия. Тя обаче добре разбирала какво върши. През кратката си кариера Курникова е заработила 3 500 000 долара от наградни пари, докато рекламните й договори с "Адидас", "Омега" и "Берлей" й носели по 10 000 000 долара на година.

Да си спомним и думите на Болетиери за 10-годишната Курникова. "Задачата е не да направим от нея шампионка. Задачата е да я задържим дотогава, докато не настъпи нейното време" - заяви треньорът в интервю за в. "Ню Йорк Таймс" през 1992 г. 25 г. по-късно Болетиери и целият свят на тениса продължават да усещат ефекта от феномена Курникова. Какъв съвет би дал спецът на днешните изгряващи звезди: "Съберете около себе си екип от хора, които разбират, че успехът не идва за един час - той трябва да се изгради. Но не бързайте. Повярвайте, няма нужда да бързате".