Клубовете от Висшата лига се подготвят за нова комерсиална вълна в следващите 12 месеца: атаката за тренировъчните екипи. Ливърпул и Челси вече последваха Манчестър Юнайтед в търсенето на спонсори за нещо повече от спортно облекло – това се видя ясно през уикенда. На тренировъчните екипи и на трите тима на загрявката преди мачовете с Уигън и Рапид Виена се виждаха отчетливо имената на партньорите, а също и на якетата на Юрген Клоп, Жозе Мауриньо и Антонио Конте.

Челси има тригодишен контракт за реклама върху тренировъчното облекло с компанията за енергийни напитки Carabao, който му носи 30 млн. паунда и влезе в сила това лято. Ливърпул също обяви споразумение с букмейкърската къща BetVictor в началото на месеца, а преди това пътят бе проправен от индонезийската авиокомпания Garuda през 2014-а. Сътрудничеството между Манчестър Юнайтед и Aon е отколешно, като последният договор помежду им бе сключен през април 2013-а. По силата на контракта Aon доби правото да рекламира на тренировъчната база в Карингтън и върху екипите. Неслучайно Мауриньо даде първата си пресконференция, облечен в нова черна риза.

Дори Барселона, където доскоро отказваха да рекламират върху фланелките си, вече имат договор с онлайн-казиното Botemania. Сделката, сключена миналата година, ще донесе на клуба 59 млн. паунда за следващите 4 сезона.

Как обаче се стигна дотук?

Първата подобна сделка с екипите за тренировка бе подписана от Манчестър Юнайтед през 2011-а. Тогава логистичният гигант DHL се договори за 4-годишно сътрудничество срещу 40 млн. паунда. Две години по-късно обаче контрактът бе прекратен заради намесата на Aon, който влезе като основен клубен спонсор. Смята се, че Aon е платил около 120 млн. паунда за осем години напред (до 2021). „Силата на марката на Юнайтед проправи пътя за такъв тип спонсорство, а другите скоро го последваха – отбелязва финансовият експерт Роб Уилсън от университета в Шефилд. – Това е един от най-големите им комерсиални успехи, дори и в ерата преди Глейзър.

Екипите за мачовете в Европа не свършиха същата работа. В Юнайтед се опитаха в тази ниша още през 90-те години. Фланелките обаче не се продаваха така, както в клуба се надяваха. Идеята не бе лоша, но не проработи, докато тренировъчните екипи явно докоснаха душата на феновете. Когато замениха Aon с Chevrolet на титулярните екипи, те бяха озарени от идеята да използват различни спонсори. Така привържениците ще могат да си купят още един артикул. И при това тренировъчните екипи се произвеждат от реномирани дизайнери – нещо, което бе немислимо преди 4-5 години“.

Клубовете в Премиършип стават все по-креативни в опитите си да материализират популярността си. При непрекъснатото отразяване от медиите има все по-голям шанс да се наблюдава как играчите тренират, а мениджърите - говорят. Според Уилсън поне още 10-ина клуба ще възприемат тази идея в следващите години, като за Манчестър Сити, Арсенал и Тотнъм това изглежда неизбежно.

„Дори и в Стоук го обмислят – добави Уилсън. – За големите клубове бе лесно, защото имат фиксирани договори с производителите. За останалите ще е нужно повече време. В Юнайтед стигнаха и по-далеч. Миналата година бяха в кралскосиньо, сега са в черно. Това е хитър ход. Вече не се купуват само титулярните фланелки, а и тези за тренировки са доста по-евтини“. 

Могат ли тези сделки да бъдат по-доходоносни от потенциалните спонсори? Със сигурност е така поне за Aon, който плаща много по-малко след прекратяването на договора си за титулярните екипи, но логото на компанията се вижда хиляди пъти, когато играчите тренират, влизат и излизат от хотелите, когато загряват или пристигат на стадиона. А предсезонните турнета са истински рай за тях.

Материал на "Тема спорт"