71-ият сезон във Формула 1 предложи много емоции и сякаш надмина очакванията на фона на случващото се в предишните няколко години, когато доминацията на Мерцедес бе повече от сериозна и единствената интрига бе вътрешния двубой между Люис Хамилтън и Нико Розберг. През тази година обаче, още на тестовете стана ясно, че след въвеждането на новите технически правила, от Ферари готвят сериозна атака към челото и това се потвърди още в първото състезание.

В Австралия Себастиан Фетел донесе първият успех на Скудерията от 2015-а година насам и феновете започнаха да мечтаят за титлата. Люис Хамилтън остана на 10 секунди, а новият му съотборник Валтери Ботас, който замени отказалия се изненадващо Нико Розберг, дебютира с подиум за Мерцедес. Британецът обаче отговори подобаващо в Китай, където двамата с Фетел отново стартираха от първа редица. Този път победител бе Люис, а Макс Верстапен постигна отличен подиум за Ред Бул.

Вече бе напълно ясно, че Ферари и Мерцедес са абсолютно равностойни и това се потвърди и в следващите състезания, след като Фетел взе победи в Бахрейн и Монако, а в Русия и Испания остана втори. В Сочи радостта бе за Валтери Ботас, така че изглеждаше, че борбата за върха ще бъде дори между трима пилоти. Кими Райконен бе наясно, че не може да се надява на нещо повече, след като в Монте Карло тръгна от първа позиция, но бе повикан по-рано за смяна на гуми, което изведе Фетел на върха и германецът спечели.

Люис Хамилтън пък стартира едва 14-и, след като през целия уикенд имаше проблеми с гумите, а и при бързата си обиколка в края на втората сесия имаше малшанс Щофел Вандорн да катастрофира пред него. Той успя да се добере до 7-ата позиция, но се оказа с изоставане от 25 точки в класирането. Двойната победа за Скудерията бе първата от 2010-а за Черните кончета, а Фернандо Алонсо пропусна надпреварата, за да участва на Индианаполис 500, като бе заменен от Дженсън Бътън, който обаче отпадна.

След лошия уикенд в Монако, Люис Хамилтън спечели очаквано в Канада, за да се стигне и до надпреварата в Азербайджан, която бе изпълнена с невероятни събития. Хамилтън стартира от първа позиция пред Ботас, Райконен и Фетел. В третата обиколка двамата финландци леко се удариха и Себ изледе втори. Няколко тура   след това на трасето излезе кола за сигурност заради катастрофа на Дани Квят. Люис се оплака на няколко пъти, че сейфти кара се движи твърде бавно и точно преди борбата да бъде подновена се стигна до сблъсък между него и Фетел, като изглеждаше, че британецът е намалил рязко.

Себастиан полудя, изрявни се с Хамилтън и го удари с колата си гума в гума. Впоследствие той бе наказан с 10 секунди, а в 22-ата обиколка надпреварата бе прекъсната за около 20 минути, за да се почисти пистата, а след подновяването Хамилтън водеше пред Фетел, а след тях следваха Маса, Строл и Рикардо. Себ още не бе изтърпял наказанието си, а Хамилтън се оказа с проблем със стабилизатора за врата си и трябваше да мине през бокса, където загуби време. Така след като Фетел изтърпя санкцията си, той се оказа пред Люис, след като двамата се върнаха на пистата.

До края германецът удържа позицията си и завърши 4-и, увеличавайщи още малко аванса си в класирането, която бе 14 точки. Подиумът обаче бе интересен, тъй като Рикардо спечели първата победа за 2017-а за Ред Бул, а до него бяха Валтери Ботас и младока Ланс Строл за Уилямс, като финландецът зае позицията в самия край с аванс от една десета. Алонсо донесе първите точки за Макларън, а Верлайн за Заубер.

В оставащите 3 състезания до лятната пауза Хамилтън спечели само у дома, докато в Унгария и Австрия завърши четвърти. В същото време Фетел взе победа на „Хунгароринг“, в Австрия остана втори след Ботас, а в Англия едва 7-и, след като спука гума 2 обиколки преди края. Така германецът имаше 14 точки аванс преди подновяването на борбата в Белгия в края на август. 

На „Спа“ Хамилтън изравни рекорда на Михаел Шумахер по спечелени квалификации, който по-късно подобри. Той успя да вземе победата след здрава битка с Фетел. Седмица по-късно на „Монца“ Хамилтън и Ботас постигнаха впечатляваща двойна победа. Изоставането на Фетел бе голямо и така той загуби първото място в класирането. Тепърва обаче се смяташе, че предстоят силните състезания за Ферари. Точно на тях обаче, те се провалиха.

В Сингапур Хамилтън бе едва 5-и на старта, но това се оказа голям късмет. Кими Райконен  се изстреля от четвърта позиция и опита да изпревари втория Макс Верстапен. От другата страна Фетел се опитваше да затвори холандеца. Получи се инцидент, който извади и тримата от надпреварата, а това бе истинска трагедия за Ферари. Хамилтън излезе начело и до края на нямаше проблеми да остане начело, постигайки ключова победа и увеличавайки аванса си на 28 точки. Даниел Рикардо и Валтери Ботас допълниха подиума и в Мерцедес постигнаха резултат, за който можеха само да мечтаят предвид характеристиките на пистата.

Уикендът в Сингапур донесе и  дългоочакваното потвърждение за раздялата на Макларън с Хонда след 3 разочароващи години. Този път сътрудничеството не се получи и така вторият най-успешен тим в историята подписа договор за 3 години с Рено, а Алонсо и Вандорн бяха потвърдени като пилоти за 2018-а. От Ферари се надяваха да отговорят в Малайзия, но още в квалификацията заради технически проблем Фетел не успя да даде време и стартира последен. Минути преди началото пък Кими Райконен отпадна също заради повреда.

Всичко се подреждаше за Хамилтън, който обаче загуби битката в началото с Макс Верстапен и трябваше да се задоволи с второ място. Фетел се добра до 4-ата позиция, но загуби още 6 точки и вече изоставаше с 34. Макс пък се наслади на втория си триумф в кариерата. Катастрофата за Ферари обаче стана пълна в Япония. Стартиралият трети Фетел отпадна след първите няколко обиколки заради дефектна свещ и това означаваше, че титлата на практика е загубена. Хамилтън удържа Верстапен и взе победата, за да се откъсне с 59 точки преднина 4 кръга преди края.

На традиционно силната си писта в Остин Люис бе над всички, като логично стигна до триумфа, а Фетел остана само втори. Карлос Сайнц пък стана 7-и в дебюта си за Рено, след като бе привлечен от Торо Росо, където пък се завърна Дани Квят, който бе пропуснал предишните две състезания. Мерцедес пък очаквано спечели титлата при конструкторите. Така още в следващия старт в Мексико съвсем очаквано Хамилтън стигна до 4-ата си титла, макар и по драматичен начин. На старта Фетел тръгна лошо и Верстапен и Люис го изпревариха. На излизане от един от завоите обаче, Себ удари Макс и Хамилтън, като спука гумата на Мерцедеса и повреди предното си крило.

Двамата минаха през бокса и се върнаха в дъното, като бе ясно, че Фетел едва ли ще стигне до 2-ото място, за да отложи развръзката. Той завърши 4-и след победителя Верстапен, Ботас и Райконен, докато Хамилтън приключи 9-и и така се изравни с Фетел и Ален Просто по спечелени  отличия. В оставащите два старта не се случи нищо драматично. Фетел спечели в Бразилия за първи път от лятото и приключи сезона с 5 победи, докато в Абу Даби триумфира Ботас. Хамилтън остана 4-и и 2-и в последните две надпревари, но това бе без значение, като той все пак взе точки във всяко едно състезание. 

Фелипе Маса обяви за втори път отказването си, което този път ще бъде окончателно, а Алфа Ромео се завърна след дълго отсъствие, като спонсор на Заубер. В крайна сметка сезон „2017“ бе изключително позитивен, след като предложи здрава битка между шампиони, което не се бе случвало от дълго време. Ферари направи сериозен прогрес и не бе никак далеч от това да спре доминацията на Мерцедес, но серия грешки през есента струваха титлата на Фетел.

Валтери Ботас се представи прилично като за първа година в Мерцедес, но очакванията за следващата към него ще бъдат много по-големи. Кими Райконен определено разочарова, докато Макс Верстапен впечатли с двете си победи. Форс Индия отново впечатли, като по категоричен начин спечели четвъртата позиция при конструкторите. Рено даде заявка, че може да тръгне нагоре, а надеждите за още по-оспорван следващ сезон определено изглеждат изпълними предвид стремежа на новите собственици да направят надпреварите още по-интересни. 

Андрей Лъчезаров, специално за Gol.bg