Предложеният регулаторен орган за английския футбол ще има правомощията да лишава лоши собственици от правото им да управляват клуба и да ги принуждава да продават дяловете си, съобщи „Гардиън“.
На 19 март правителството публикува проектозакона за управление на футбола, за чието изготвяне бяха необходими две години консултации и който предизвика междуособици между заинтересованите групи във футбола. Въпреки че вече има яснота относно мисията на регулатора и предлагания от него подход, голяма част от подробностите все още предстои да бъдат решени и евентуално изменени от депутатите.
Според законопроекта основните отговорности на английския независим футболен регулатор (IFR) са да "управлява лицензионния режим, да следи и налага спазването на изискванията за финансова регулация, собствеността на клубовете и техните директори, ангажираността на феновете и защитата на клубното наследство".
Лицензионният режим е основното средство, чрез което IFR ще оценява финансовото състояние на клубовете и тяхната ангажираност с другите изисквания в рамките на мандата на регулатора. Финансовите проверки ще се извършват отчасти чрез оценка на финансите на клуба и способността му да "демонстрира стабилни основни финансови практики".
На първо място тези лицензи ще бъдат временни и ще се издават за срок от три години, като регулаторният орган ще се ангажира да работи с клубовете, за да гарантира, че те отговарят на минималните критерии. След изтичането на този период ще бъде издаден постоянен лиценз, който обаче може да бъде отнет като крайна санкция в случай на така нареченото "упорито и умишлено неспазване на изискванията".
По отношение на теста, прилаган към собствениците и директорите, регулаторът ще работи на три етапа. Първият ще бъде традиционната оценка на "почтеността, честността и финансовата стабилност", като от директорите също се очаква да докажат своята компетентност.
Вторият етап ще позволи "засилена комплексна проверка" на източника на парите на потенциалните собственици, за да се спре използването на "незаконни" пари за закупуване на дялове в клубове.
На третия етап ще се изисква представянето на бизнес план, в който се посочва как собственикът ще се стреми да управлява клуба си устойчиво.
Тези тестове ще бъдат прилагани към всички потенциални собственици и директори, преди те да започнат да изпълняват функциите си. Съществуващите собственици и директори ще трябва да бъдат тествани в рамките на процеса на лицензиране, а ако има опасения, че могат да нарушат условията на регулатора, също ще могат да бъдат тествани. В случай на неуспешен тест регулаторът ще има крайната власт да принуди собственика да продаде или да "наложи продажба", като същевременно ще има възможност да забрани на лицата да работят пожизнено.
Що се отнася до ангажираността на феновете и клубното наследство, от клубовете ще се изисква да се консултират редовно с тях, но няма да са задължени да предприемат действия по техните опасения. Въпреки това от клубовете ще се очаква да получат съгласието на привържениците, преди да променят аспекти, които се считат за съществени за тяхното наследство, като например герба или цветовете. Всеки план за продажба на домашен терен трябва да бъде одобрен от регулаторния орган.
Голяма част от конкретните цели и критерии на регулатора все още предстои да бъдат определени, включително и ключовите мерки, като например контрол на разходите, чрез които клубовете ще трябва да гарантират финансовата си устойчивост. В законопроекта се признава и възможността рамката, в която ще работи регулаторът, да бъде засегната от промени във футболната индустрия, като например спад или отказ от приходите от излъчване или невъзможност клубовете да си набавят готови кредити.
Рик Пари, председателят на Английската футболна лига, който е най-силният глас в английския футбол в подкрепа на създаването на регулатор, заяви, че публикуването на законопроекта е "голям, голям ден", и заяви, че е правилно регулаторът да има възможност да определя свои собствени цели и критерии./БГНЕС