Детето-чудо на Формула 1 Себастиян Фетел с Ред Бул показа категорично кой е най-добрият пилот на дъжд и постигна безапелационна победа под непрестанния дъжд в Гран При на Китай.
Това е втора сензационна победа на дъжд за Фетел, след миналогодишните му геройства с отбора на Торо Росо на Монца.
21-годишният немски пилот напълно отвя всичките си конкуренти, като не само бе най-бърз през цялото време, а не направи дори и най-малката грешчица в изключително тежките условия, в които абсолютно всички се въртяха като пумпали на пистата.
Денят за Ред Бул пък бе незабравим тъй като вторият пилот Марк Уебър изведе отбора до двойна победа. Австралиецът също направи много силно състезание и се пребори с Дженсън Бътън за второто място.
Лидерът във временното класиране остана 3-ти. Колата на Браун ГП не бе подготвена за условия на мокро и затова този резултат може да се смята по-скоро за успешен. Другият пилот за Браун Рубенс Баричело остана 4-ти.
Състезанието не бе лошо за Макларън, тъй като и двамата пилоти на отбора влязаха в зоната на точките.
Ферари обаче оформи своя хеттрик от пълни провали, тъй като Фелипе Маса за пореден път бе сполетян от технически проблем, а Кими Райконен за пореден път направи много слабо състезание.
Старта на състезанието започна зад кола за сигурност и тъй като дъждът не спираше, доста дълго време тя не се прибираше. Условията бяха такива, че дори зад кола за сигурност някои пилоти излязоха от пистата. Сред тях бяха и двамата пилоти на Ферари.
Още зад кола за сигурност Нико Росберг влезе в бокса, а малко след това същото бе принуден да направи и Фернандо Алонсо, чието гориво просто свършваше. Това лиши испанеца от всякакви шансове за борба в челото.
Колата за сигурност се прибра чак в края на 8-та обиколка. Още в първата обиколка след започване на състезанието Хамилтън изпревари Кими Райконен.
Отпред, признатият за един от най-добрите пилоти на мокра писта, Себастиян Фетел правеше обиколки с по една секунда по-бързи от съотборника си Марк Уебър и с цели три секунди по-бързи от всички останали пилоти.
Също много силният на мокро Люис Хамилтън пък продължаваше да си проправя път към челото и след нови две обиколки изпревари Ярно Трули за 5-то място. Световният шампион обаче направи грешка, която за малко да го извади от състезанието - той се завъртя около оста си и изхвърча от пистата, но за негов късмет на това място нямаше огради и той се върна единствено губейки няколко секунди. Това обаче го върна на 10-то място.
Кими Райконен не стоеше добре на мократа писта и последователно бе изпреварен от Себастиян Буеми с Торо Росо, а след това и от Фелипе Маса. Бразилецът правеше едно от най-добрите си състезания на мокро и изпревари Ярно Трули.
В 15-та обиколка Марк Уебър пръв влезе в бокса след подновяване на състезанието. Обиколка по-късно това направи и Себастиян Фетел. След връщането си на пистата Уебър бе на 6-то място, но Фетел се върна на 3-то място само на 5 секунди зад втория Баричело.
Отзад Хамилтън за втори път изпревари Райконен, но финландецът почти веднага си върна 7-то място.
В средата на колоната Роберт Кубица направи зрелищна катастрофа с Ярно Трули, тъй като не успя да го види и с пълна скорост се вряза в болида на Тойота отзад. Нито един от двамата пилоти не пострада, а за огромна изненада Кубица дори успя да продължи след смяна на носа на болида си. Трули обаче отпадна.
Отломките обаче принудиха на пистата да излезе кола за сигурност. За тяхно щастие загубата им заради колата за сигурност не бе голяма и Бътън се върна втори, а Баричело, който трябваше да стои зад него в бокса и да го чака - седми.
По време на колата за сигурност пък Себастиян Буеми не видя каращият бавно пред него Фетел и за малко да направи същия сблъсък като Кубица, но в последния момент зави и се размина само с леко счупване на предния спойлер.
Уникалният малшанс от началото на сезона за Ферари продължи и в днешното състезание, тъй като каращият на 3-та позиция Фелипе Маса изведнъж спря на старт-финалната права с проблем в болида си.
Само за една обиколка след подновяване на състезанието Себастиян Фетел дръпна с цели 4 секунди пред Дженсън Бътън. Хамилтън пък за трети път в днешния ден изпревари Райконен, а Ковалайнен изпревари Баричело. Двата макларъна обаче не бяха спирали в бокса.
В 28-та обиколка Райконен влезе за първото си спиране в бокса, но заради сгъстената колона се завърна на 15-то място от 18 болида.
Вторият пилот на Рено Нелсиньо Пикет за малко да предизвика трето излизане на колата за сигурност, след като се завъртя, потроши една пластмасова табела до пистата и спря точно по средата на един завой. Бразилецът обаче бе запазил двигателя си в движение и се запъти бавно към бокса.
Отпред Дженсън Бътън направи грешка, излизайки навън при един завой. Това му коства няколко секунди и изпреварване от страна на Марк Уебър.
Това даваше надежди на австралийския пилот на Ред Бул надежди да мисли дори за първо място, тъй като от отбора му съобщиха по радиото, че има възможност да направи 3 обиколки повече от съотборника си Фетел.
Уебър обаче направи почти същата грешка като Бътън и загуби поне 4-5 секунди, а англичанина си върна второто място. Уебър обаче бе по-бърз и почти веднага направи чисто изпреварване на Бътън. След всичките битки обаче Фетел бе на 18 секунди напред.
В 34-та обиколка Хамилтън влезе за първи път в бокса от 4-та позиция. При завръщането си на пистата той бе 8-ми.
Марк Уебър наложи много високо темпо отпред, но Фетел отговори със същата скорост. Така дистанцията между двамата не се променяше, но третият Бътън изостана на 7 секунди. При това положение лидерът на Браун ГП изглежда, че се
В 36-та от 56 обиколки лидерът Себастиян Фетел влезе в бокса и излезе на 3-то място малко зад Бътън, който обаче трябваше също да спре.
Фернандо Алонсо, който с малко късмет и много усилия се бе добрал до 9-то място с реални шансове за точки, направи грешка и се завъртя, с което изостана до 13-то място.
Също както му казаха от отбора по-рано, Уебър влезе в бокса 3 обиколки след Фетел. След връщането си на пистата той бе на 15 секунди зад Бътън.
Фетел пък се бе залепил плътно зад англичанина и въпреки че бе по-тежък, 16 обиколки преди края направи категорично изпреварване.
Отзад Райконен очевидно се затрудняваше с болида си, защото последователно бе изпреварен от Глок и Алонсо и изостана до 12-то място.
Каращият в дебютния си сезон във Формула 1 Себастиан Буеми с Торо Росо се движеше на прекрасната 4-та позиция. Той не бе спирал в бокса и след като го направи само 6 секунди го разделиха от 7-та позиция, но вместо това изостана чак до 10-то място.
Отпред първите три места на Фетел, Уебър и Бътън бяха бетонирани. Каращият на 4-то място Баричело обаче имаше само 4 секунди преднина пред каращите в пакет двама пилоти на Макларън. По-агресивният от двамата Хамилтън обаче направи поредната си малка грешка и Ковалайнен мина пред него.
Вероятно всички очакваха Ковалайнен да пусне Хамилтън. Световният шампион обаче направи нова грешка и бе изпреварен от правещия невероятно състезание Адриан Сутил с Форс Индия.
Сутил обаче не успя дълго да задържи чудесната си 6-та позиция и дали от напрежението, дали от тежките условия изгуби контрол над болида си и за разлика от почти всички други пилоти не успя да се размине с последствията и разби болида си.
Нещастието за Сутил обаче означаваше късмет за Буеми, който бе изпреварил Хайдфелд за 9-та позиция и сега след отпадането на пилота на Форс Индия се придвижи с още едно място напред.
Тимо Глок, който бе преодолял лек инцидент и трябваше да смени носа си по средата на състезанието пък бе на 7-мо място. До края нямаше никакви други размествания и така Себастиян Фетел узакони победата си след невероятно си състезание.
Гран При на Китай 2009: |
|
|
|
|
|
Пилот |
Отбор |
Време |
1 |
Фетел |
Ред Бул |
1ч57:43.485 |
2 |
Уебър |
Ред Бул |
+ 10.970 |
3 |
Бътън |
Браун ГП |
+ 44.975 |
4 |
Баричело |
Браун ГП |
+ 1:03.704 |
5 |
Ковалайнен |
Макларън |
+ 1:05.102 |
6 |
Хамилтън |
Макларън |
+ 1:11.866 |
7 |
Глок |
Тойота |
+ 1:14.476 |
8 |
Буеми |
Торо Росо |
+ 1:16.439 |
9 |
Алонсо |
Рено |
+ 1:24.309 |
10 |
Хайдфелд |
БМВ |
+ 1:31.750 |
11 |
Бурде |
Торо Росо |
+ 1:34.156 |
12 |
Райконен |
Ферари |
+ 1:35.834 |
13 |
Кубица |
БМВ |
+ 1:46.853 |
14 |
Фисикела |
Форс Индия |
+ 1 об |
15 |
Росберг |
Уилямс |
+ 1 об |
16 |
Пикет |
Рено |
+ 2 об |
|
|
|
|
Най-бърза обиколка: Баричело 1:52.592 |
|
|
|
|
|
Отпаднали: |
|
|
|
Сутил |
Форс Индия |
51 об |
|
Накажима |
Уилямс |
44 об |
|
Маса |
Ферари |
23 об |
|
Трули |
Тойота |
19 об |
|
|
|
|
Класиране Пилоти: |
|
1 |
Бътън |
21 |
|
2 |
Баричело |
15 |
|
3 |
Глок |
10 |
|
4 |
Фетел |
10 |
|
5 |
Уебър |
9.5 |
|
6 |
Трули |
8.5 |
|
7 |
Алонсо |
4 |
|
8 |
Хайдфелд |
4 |
|
9 |
Хамилтън |
4 |
|
10 |
Ковалайнен |
4 |
|
11 |
Росберг |
3.5
|
|
12 |
Буеми |
3 |
|
13 |
Бурде |
1 |
|
|
|
|
|
Класиране Отбори: |
|
1 |
Браун ГП |
36 |
|
2 |
Ред Бул |
19.5 |
|
3 |
Тойота |
18.5 |
|
4 |
Макларън |
8 |
|
5 |
Рено |
4 |
|
6 |
Торо Росо |
4 |
|
7 |
БМВ |
4 |
|
8 |
Уилямс |
3.5 |
|