В интервю за немския в. "Ди Велт" босът на Формула 1 Бърни Екълстоун прави равносметка на изминалия сезон, говори за проблемите на Формула 1 и пътищата за тяхното решаване.

- Краят на сезон 2015 бе ужасно скучен. "Мерцедес" доминираше, както и в предишния сезон. Дали Формула 1 се е изчерпала като развлекателен продукт? - Не. Формула 1 е променлива, противоречива и непостоянна. Тя винаги е била динамична система. Но някои хора трудно го разбират. - Какво точно означава това? - В момента имаме отбор "Мерцедес", който се справя много добре със своята работа и доминира във Формула 1. Като цяло в това няма нищо ново, защото по-рано дълги години доминираше "Ферари". Макар че тогава беше по-различно. "Ферари" бе винаги главната сила във Формула 1, дори когато губеше. А днес успехът на "Мерцедес" е толкова очевиден, че другите нямат никакви шансове. - Искате да кажете, че когато "Ферари" и Михаел Шумахер печелеха титлите от 2000 до 2004 г., скудерията не доминираше така властно, както днес "Мерцедес"? - Не, усещанията от победите на "Ферари" бяха други. Но и не искам да кажа, че "Мерседес" допусна грешка с явната си доминация над съперниците в началото на новата ера. - Какъв е днешният сценарий на бъдещата Формула 1? - Всичко, което се случва, не е в полза на спорта. Гонките стават скучни. Доминацията на "Мерцедес" е толкова голяма, че много хора гледат само старта на Гран при, след което изключват телевизора, защото "Мерцедес" прави надпреварата скучна. - За да се промени сценарият, вие с Жан Тод очевидно искате да реализирате идеята за алтернативния двигател? - Ние искаме да получим двигател, създаден от независим производител, за да ги изравним. Имам предвид производител, независим от големите автомобилни компании. Това не означава, че искаме да прогоним крупните производители от Формула 1. Напротив. Искаме просто да получим техника, която може да се купи на разумни цени, и която ще бъде достъпна за всички отбори. - Първото ви предложение с Жан Тод бе отхвърлено. Вместо това производителите обещаха да създадат нов, по-евтин мотор през 2018 г. - Всеки, в това число и производителите, могат да предложат свой вариант, ако в крайна сметка получим добър, евтин и достъпен за всички двигател. Ние продължаваме да обсъждаме въпроса за нов двигател към 2018 г., и дискусията върви с пълна сила. - Тогава къде е проблемът? - Отборите, производителите и ние трябва да намерим разумно общо решение. Ако не се намери такова, ФИА ще въведе ясни изисквания към новите мотори. Отборите и производителите могат да харесат или да не харесат регламента, те имат право на отговор. След като ФИА промени регламента, отборите и производителите са свободни да правят каквото поискат - да участват в стартовете при новите условия, или да подадат протест във ФИА, или каквото пожелаят. - Не звучи много етично... - Ние не можем да позволим да се разруши Формула 1, но засега всичко върви натам. Аз не тръгвам по този път. - Какво според вас ще се получи в крайна сметка? - В бъдеще ще имаме нов двигател или нов регламент в областта на двигателите, които ще бъдат по-мощни и по-евтини. - Значи, конфликтът между ФИА, отборите и производителите е неизбежен... - Това е нормално. Подобни конфликти постоянно са възниквали през целия ми престой във Формула 1. Причината е в сложната структура на шампионата. Проблемите са винаги едни и същи. - А именно? - В това, че ние не сме длъжни да поставяме прекалено голям акцент върху технологиите - това убива спорта. Не бива да се забравя, че Формула 1 работи в бизнеса на развлеченията, затова сме много зависими от публиката, както и куп други чудесни спортове. А на публиката й е все едно какви мотори използваме Хората не се вълнуват доколко високотехнологични са съвременните силови установки. На тях им трябват интересни, увлекателни гонки, в които побеждават различни пилоти. Именно такава трябва да бъде Формула 1. - И вие искате да получите това, манипулирайки регламента за двигателите? - Не, ние искаме да съставим такъв регламент, при който зрителите да не знаят преди старта кой ще спечели накрая. Това е главният проблем, който трябва сега да се реши. Говорим не за манипулиране на правилата, а да си свършим работата, осигурявайки на Формула 1 сигурно бъдеще. За това обаче ни е нужен нов двигател - по-мощен и по-евтин. Трябва ни оптимален мотор за Формула 1, който могат да построят както действащите производители, така и независими - в историята на Формула 1 има немалко примери. - И производителите трябва само да се съгласят с този план? - Правилата във Формула 1 определя ФИА, и ако производителите не са съгласни с нея, имат възможност да напуснат шампионата. Имат право на избор. Проблемът е, че отборите, използващи двигатели на даден производител, застават на негова страна при гласуване. Което означава, че ФИА трябва да действа по-ултимативно. - Как ще обясните постоянните раздори във Формула 1? - Няколко десетилетия се опитваме да ограничим разходите, за да обезпечим за всички относително равни условия за конкуренция. Имаше достатъчно възможности за това, но отборите не се съгласиха, затова трябваше да ги принудим. Те до ден-днешен не разбират, че могат да харчат не повече, отколкото заработват. Това винаги е било проблем. Ако аз им дам повече пари, те и ще харчат повече. Ако по такъв начин въртим бизнес, банкрутът е неизбежен - Доколко за бъдещата Формула 1 е важна конкуренцията на "Ферари"? Трябва ли Фетел да спечели титлата? - Надявам се на това. - Не се ли страхувате, че думите ви ще предизвикат възмущение у съперниците им? - "Ферари" - това е Формула 1, Формула 1 - това е "Ферари". Този брак съществува отдавна и трябва да продължи. - Как си обяснявате спада на интереса към Формула 1 в Германия на фона на явния подем във Великобритания и Мексико? - За мен това е загадка. Не зная какво не е наред в Германия, защото очевидно феновете не се радват толкова на Ф1. Това е видно от тв рейтингите и от броя на феновете по трибуните. Макар че "Мерседес" доминира в шампионата, а двама германци - Розберг и Фетел - водят стабилна борба в първата тройка. Да не забравяме и легендарното представяне на Михаел Шумахер в миналото... - Ще повиши ли интереса Гран при на Германия през 2016 г.? - Не зная. - А вие как виждате своето бъдеще? Мнозина злословят: Бърни е прекалено стар и вече не върви в крак с времето... - Може и да са прави. Прекалено стар съм и не печеля повече пари.