Почти денонощно в северния италиански град Модена бучат и бръмчат машини.
До осем милиона пакета с колективни снимки се произвеждат всеки ден във фабриката на италианската фирма Panini – най-известният издател на албуми с футболни лепенки в света. Около месец преди началото на Европейското първенство по футбол в сградата на известния производител на стикери цари суета.
"В сравнение с миналото Европейско първенство сега очакваме значително по-високи продажби", казва производственият директор Джузепе Талявини. "Мачовете са във Франция – един пазар, където интересът се очаква да бъде много по-голям".
Най-важен пазар за Panini е и остава Германия.
През тази година албумът се състои от 680 части.
Като цяло за всеки отбор или страна има 36 мотива – освен 30 различни карти с играчи, налични са и треньорското трио, феновете на всеки отбор като 12-ти играч, емблемата на националния отбор и талисманът на отбора.
За маркетинг експерта Мартин Фаснахт от бизнес училището WHU успехът на начинанието изглежда неизбежен. "От гледна точка на супермаркетите това си е супер сделка. Децата ще карат родителите си да ходят да пазаруват там заради стикерите. И е твърде вероятно, че родителите поне няколко пъти ще се поддадат на желанието на децата си", казва той, цитиран от германската N-TV.
И докато в дворовете на училищата започва трескава размяна, нарастват и опасенията сред родителите. Защото албумите с футболни стикери не трябва само да се купуват, но и да се запълват. И ако е възможно – напълно. С това започва трудната част, защото, без значение колко пакета със стикери са купени, все още в галерията остават празни прозорци. От друга страна се натрупват дубликати.
Един математик от Уелс изчислява за WalesOnline разходите за запълване на целия албум със стикери на Panini – като се вземат предвид дублиранията при придобиването на стикерите. Резултатът според професор Пол Харпът е отрезвяващ и варира между около 87 евро в най-добрия случай и близо 523 евро в най-лошия.
Но какво е онова, което наистина грабва колекционерите на стикерите, при положение че има онлайн албуми и класации? "Радостта да можеш да имаш даден играч, да го държиш в ръка", казва производственият директор на Panini Талявини. "Когато отворите един пакет със стикери, можете да чуете звука на хартията, можете да помиришете прясно отпечатаните стикери".
В България също има доста фенове на марковите стикери. В онлайн търговеца OLX има редица обяви за попълнени по-стари албуми. Така например продавач предлага изцяло попълнен албум на Panini за Евро 2000 (EURO 2000) в Белгия и Холандия в идеално състояние с попълнени резултати от мачовете, но с молив. Цената – 195 лева. Най-скъпият албум обаче е от Световното първенство в Испания '82 г. Изцяло попълнен, без липсващи стикери и в запазено състояние, той се продава за 250 лева.
И маркетинг експертът Фаснахт вярва в успеха на акцията за Европейското първенство. "Колекционерските футболни стикери са прекрасен инструмент за обвързване на клиентите. Ние сме просто ловци и колекционери," казва той. А футболът е идеален за колекционерската страст – "това е много емоционален въпрос. Парите са само второстепенна тема", казва Фаснахт.
Бойчо Попов, Investor.bg