Коронавирусната криза директно атакува спортната индустрия, която е потопена в безпрецедентна ситуация. Финансовите въздействия на вируса могат да бъдат пагубни. Икономистът на Барселона Хосе Мария Гай де Лиебана дава повече от добър пример: „Ще ви помогна да разберете какво се случва. През 1978/79 Барса има бюджет от около 6 млн. евро.

Това е точната сума, която щяхме да загубим при мач с Наполи без публика от осминафиналите в Шампионската лига. А сега вече е ясно, че дори няма да има подобен двубой, което увеличава още повече загубите“.

Спортната индустрия генерира 600 млн. долара годишно, като 30% от тях идват от Северна Америка. Според икономиста на Барселона всичко това ще се отрази най-много на малките клубове, защото „двадесет процента от техния бюджет идва от продажбата на билети“.

В Испания около 214 хиляди души имат работа, свързана със спорта, което е 1,1% от активното население. Що се отнася до бизнеса, в страната има около 35 хиляди фирми и предприятия, фокусирани върху спорта. Ла Лига вече изчисли, че ако сезонът не бъде довършен, загубите ще са на стойност 678,4 млн. евро. 549 млн. от тях идват от парите за телевизионни права. Спортът е един от двигателите на туризма – 4,1% от пътуванията в държавата през 2018-а са по спортни причини. Съгласно първоначалните изчисления загубите в този сектор ще бъдат около 1 млрд. евро в резултат на епидемията от коронавирус. „Но най-вероятно ще е доста повече“, категоричен е Де Лиебана.

Коронавирусната дупка в спортната планета ще стане още по-голяма, ако пандемията продължи по-дълго от 3 месеца. УЕФА вече обмисля да отложи Евро 2020, а Олимпийските игри в Токио приближават. Европейското първенство генерира 2,5 млрд. евро, а голяма част от тях идва от продажбата на билети и спонсорски пари. Токио 2020 трябваше да генеририра рекордните 3 млрд. евро от спонсори и бе надхвърлил последния си бюджет с 12,6 млрд. долара.

Баровете също са жертви на спортното затъмнение. „Можем да загубим до 12 хиляди евро на мач“, казва Алфредо Родригес, който е собственик на заведение близо до „Уанда Метрополитано“. Хиляди барове, ресторанти и съоръжения разчитат на спорта за оцеляването си, а без него загубите ще са огромни.

Не трябва да пропускаме и много рефери, които остават без работа.

Парите от спонсорство в Испания през 2019-а бяха 400 млн. евро, но сега компаниите виждат, че инвестициите им не се изплащат. „Това не оказва влияние на малките спортове, защото там се рекламира повече като стойност, отколкото възвращаемост. Но при големите събития не е така. Инвестициите са свързани с определени дати, а календарът сега ги променя или отменя“, казва Алфонсо Палау – директор на агенцията Strock Consulting.

 

Материал на вестник "Тема спорт"