70-ият сезон във Формула 1 завърши с очаквана развръзка и нова титла за Люис Хамилтън и Мерцедес, въпреки че първоначално надеждите бяха за нещо доста по-различно.
Въпреки липсата все пак на сериозна интрига по отношение на първото място, годината предложи доста интересни надпревари и събития, за да се поддържа интереса на феновете.
По отношение на промените бе любопитно да се види какво ще донесе сътрудничеството между Хонда и Ред Бул. Пилотските разлики включваха смяна на отбори за Шарл Льоклер – във Ферари, Кими Райконен – в Алфа Ромео, Дани Рикардо – в Рено, Пиер Гасли – в Ред Бул, Дани Квят – в Торо Росо, Карлос Сайнц в Макларън, както и новобранците Алекс Албон – в Торо Росо, Ландо Норис – в Макларън и Джордж Ръсел – в Уилямс, както и завръщането на Роберт Кубица също в Уилямс.
По време на тестовете Ферари даде надежди на феновете си, че кампанията ще бъде изключително силна за Скудерията, но още в първата надпревара в Австралия се видя, че няма да бъде така. Настроението на всички пък бе помрачено от неочакваната смърт на рейсдиректора Чарли Уайтинг.
В Мелбърн победата бе за Валтери Ботас с Мерцедес, който без конкуренция и макар и да стартира втори, демонстрира амбиция да се бори с Люис Хамилтън за титлата. Британецът изпревари за второто място Макс Верстапен с Ред Бул, който донесе първия подиум за Хонда от над 10 години. Следваха Себастиан Фетел и Шарл Льоклер с Ферари.
Две седмици след това в Бахрейн изглеждаше, че тифозите ще ликуват, защото Черните кончета доминираха целия уикенд, а стартираха и от първа редица. Льоклер загуби полпозишъна си в началото, но след това си върна лидерството, въпреки че получи указания да не атакува съотборника си.
Младокът отвори солиден аванс, докато зад него Люис Хамилтън изпревари Себастиан Фетел, който изпусната задницата на колата и се завъртя, губейки шанс за добър резултат. В 46-ата обиколка обаче, Льоклер се оплака от проблеми с двигателя и загуби скорост. Той бе изпреварен от Хамилтън и Ботас и нямаше да се качи и на подиума, ако не бе кола за сигурност заради отпаданията на двата автомобила на Рено. В крайна сметка завърши трети, а за 8-и път в историята надпревара приключи зад сейфтикар.
Състезание №1000 в историята се състоя в Китай, където Люис Хамилтън спечели втората си победа, макар и да започна втори. Това бе трети двоен триумф за Мерцедес, а скоро след това те станаха и четири, след като и в Азербайджан радостта бе за Сребърните стрели, като този път Ботас победи. Изглеждаше, че предстои здрава вътрешна битка в Мерцедес.
Хамилтън обаче много бързо разсея тези очаквания, защото в следващите 4 надпревари бе над всички и ги спечели. В Испания изпревари Ботас в първия завой, а в Монако кара за ментора си Ники Лауда, починал в дните преди състезанието. Австриецът бе почетен подобаващо, а по улиците на Княжеството Люис удържа натиска на Макс Верстапен, който заради наказание остана 4-и, а второто място взе Фетел, с което серията от двойни победи за Сребърните стрели приключи.
В Канада Себастиан Фетел бе на път да донесе първата победа за сезона на Ферари. Той стартира първи и запази мястото си, но Люис през цялото време бе близо. В 48-ата обиколка германецът допусна грешка и излезе от пистата, а при завръщането си затвори опасно Хамилтън. Последва доста спорно наказание от 5 секунди и макар и Фетел да завърши първи, в крайно сметка победата отново бе за Люис. От Ферари обжалваха, но преди следващия старт стюардите потвърдиха успеха на британец.
Във Франция бе вероятно най-скучното състезание за сезона. Хамилтън завърши на 18 секунди пред Ботас, за да дръпне с 36 точки пред него в класирането.
В Австрия обаче, шоуто си струваше, но в него не бяха замесени пилотите на Мерцедес. Шарл Льоклер спечели квалификацията, докато Хамилтън получи наказание за блокиране на Кими Райконен, което прати Макс на първа редица. Верстапен стартира лошо и се смъкна до 8-о място в началото, което даде възможност на младия пилот на Ферари да се откъсне напред. Във втората половина на състезанието обаче, Ред Бул-ът на холандеца демонстрира страхотно темпо и започна да се изкачва в класирането, като изпревари Фетел и Ботас и подгони Шарл.
Двамата водеха здрава битка в продължение на няколко обиколки, като първоначално пилотът на Ферари защити първото си място, но в 69-ия тур Макс го изпревари безкомпромисно като го изтласка извън пистата, а и двамата леко се докоснаха. Стюардите потвърдиха впоследствие първото му място и така кола с мотор Хонда отново спечели състезание за първи път от Унгария през 2006-а. Люис Хамилтън остана едва 5-и, но загуби само няколко точки от аванса си.
На домашната си Гран При на „Силвърстоун” обаче, лидерът в световния шампионат отново бе над всички. Той пак стартира втори, но завърши с над 24 секунди аванс пред Валтери Ботас, благодарение на това, че направи питстоп при кола за сигурност и печелейки време. Това бе 6-а победа за него във Великобритания, а третото място бе за Шарл Льоклер.
Последва драматичната надпревара в Германия, където дъждът обърка всички и донесе сериозен хаос. Льоклер и Ботас допуснаха грешки и отпаднаха, а Хамилтън успя да продължи след завъртане, но се смъкна към дъното, а получи и наказание. В крайна сметка победата бе за Верстапен, докато Фетел стигна до второто място, стартирал последен. Хамилтън щеше да остане без точки, но последваха наказания за пилотите на Алфа Ромео Кими Райконен и Антонио Джовинаци за нерегламентирана помощ при стартиране, което даде на британеца 9-ата позиция и аванс от 41 точки в класирането.
В Унгария холандецът бе на път към нов успех, когато обаче Хамилтън и Мерцедес направиха неочакван стратегически ход, спирайки допълнително в бокса за смяна. По-добрите гуми на британеца в последните обиколки му помогнаха да излезе начело и да триумфира, увеличавайки преднината си до 62 точки. Карлос Сайнц завърши 5-и, а Макларън продължи със стабилното си представяне, за да е твърдо на 4-то място при конструкторите.
По време на лятната пауза в Ред Бул отново размениха местата на двама от пилотите си, като Пиер Гасли се върна в Торо Росо, а на негово място бе промотиран новобранецът Алекс Албон. Освен това се появиха първите кадри на колите от 2021-а, за да дойде най-после и дългоочаквания ренесанс на Ферари. Шарл Льоклер записа победи в Белгия и Италия, като и в двата случая бе притиснат здраво от Люис Хамилтън и дори на Монца леко го избута от трасето. Фетел пък допусна поредната си грешка по време на домашната Гран При, като се завъртя и остана едва 13-и. В класирането генерално нищо не се променяше.
В Сингапур Льоклер доста изненадващо спечели в квалификацията, но след това в състезанието, след като умишлено поддържаше по-ниско темпо, за да събере останалите зад себе си, загуби първото си място за сметка на Фетел, който спря една обиколка по-рано. Той негодува, а отбора отказаха да сменят позициите на двамата и така Себастиан спечели първата си победа след повече от година пауза.
След това керванът се завърна в Европа за Гран При на Русия, където драмите във Ферари продължиха. Льолер издърпа на старта Фетел, който поведе, а след това отказа да върне позицията на съотборника си, след като това му бе наредено. Последва повреда и отпадане на германеца, а при обявената виртуална кола за сигурност, от Мерцедес минаха за смяна през бокса и това изведе Хамилтън начело. От Скудерията се поколебаха как да действат и повикаха Шарл със закъснение, което го остави трети на края, а Сребърните стрели спечелиха двойна победа.
Времето в Япония за следващия старт пообърка програмата заради тайфун, което накара организаторите да отложат квалификацията за деня на състезанието. Фетел изненада всички като спечели полпозишъна, но и той, и Льоклер са забавиха при стартирането и Ботас се изстреля пред тях. Шарл пък удари Макс Верстапен, който отпадна, а младокът бе наказан. В крайна сметка Валтери спечели след 5 месеца и половина пауза, а с третото място на Хамилтън Мерцедес грабнаха титлата при конструкторите за 6-и пореден път.
В Мексико Макс бе впечатляващ и спечели квалификацията, но получи наказание от 3 места заради пренебрегване на жълти флагове. Заради инциденти с Хамилтън и Ботас в началото той нямаше шанс да се бори за подиума. Победата бе за Люис, който завърши пред Фетел и Ботас и докосваше титлата.
Той стартира 5-и на следващата надпревара в САЩ, като в нейното навечерие се появиха съмнения работата на Ферари и дали не заобикалят правилата по определен начин. Черните кончета бяха доста по-бавни в Остин и останаха извън подиума. В челото Хамилтън опита с различна стратегия и само едно спиране в бокса да триумфира, но стратегията на съотборника му Валтери Ботас с две се оказа по-добрата и радостта бе за финландеца. Люис обаче завърши втори и грабна 6-ата си титла!
Последва Гран При на Бразилия и триумф за Верстапен, но акцента отново бе във Ферари, след като Льоклер и Фетел леко се удариха при борба за позиция, но и двамата отпаднаха. Хамилтън пък бе наказан след като изхвърли движещия се втори Алекс Албон и бе наказан, което го смъкна 7-и. Забележително второ място записа Пиер Гасли с Торо Росо, докато Карлос Сайнц донесе първият подиум на Макларън от 2013-а!
В Абу Даби за финалния кръг Люис бе повече от убедителен и завърши с шампионска победа, която бе под №84 в кариерата му и го доближи на 7 успеха от Михаел Шумахер. Макс остана втори и съответно трети в класирането, а Льоклер приключи впечатляващата си година с подиум.
В крайна сметка сезон 2019-а донесе много интересни моменти, но за съжаление не и интрига за титлата. Мерцедес отново бяха над всички, но вътрешната битка във Ферари бе крайно любопитна. Макс пък отново демонстрира страхотните си качества, а Макларън прогресира до отличното 4-о място при конструкторите. Догодина ни очакват две нови състезания в Холандия и Виетнам и надежди за много по-оспорвана борба преди да дойде новата ера във Формула 1!