Водещите футболни отбори в Европа да се отделят в свой супертурнир? Тази мисъл дълго стряскаше УЕФА, чието ръководство се видя принудено да промени Шампионската лига в такава посока, че да гарантира на всички големи място в групите, а с това и добри приходи.

Но какво ще кажете за умален вариант на турнира посред лято? Иначе казано мини Шампионска лига само за избрани. Стивън Рос и неговата Relevent Sports бяха услужливи да подадат ръка на големите европейски клубове да изживяват своята американска мечта всяко лято.

Преди дни за шеста поредна година започна International Champions Cup (ICC). Ако в дебюта през 2013 г. в приятелския турнир се впуснаха осем отбора, то сега броят им е 18. В списъка са всички ключови имена от европейския футбол.

"Преди шест години не сме си представяли, че ще стигнем до тук - 18 отбора, 27 мача, 22 града на три континента", каза Чарли Стилитано, президент на Relevent Sports.

От години водещите отбори в Европа традиционно използват лятото, за да си организират турнета в стратегически пазари с ясната идея да увеличават почитателите, позициите и спонсорите си, а оттам и приходите си.

Relevent Sports съзря пазарна ниша и смело се протегна, за да предложи на клубовете нови възможности. Шест години по-късно концепцията е ясна. Всеки отбор играе по три мача основно в САЩ (15 от стадионите са в САЩ, седем са в Европа и един е в Сингапур). Накрая спрямо резултатите се оформя класирането.

И ако в Шампионската лига феновете трябва да чакат поне до началото на плейофите, за да видят мачове между най-големите в европейския футбол, то в ICC тези двубои са всекидневие между 20 юли и 11 август. Преди четири години "Манчестър юнайтед" и "Реал" (Мадрид) играха в Мичиган пред впечатляващите близо 110 хиляди зрители.

След няколко дни отново там ще се проведе големият дуел на английския футбол между "Манчестър юнайтед" и "Ливърпул". Дни по-късно европейският клубен шампион за последните три години "Реал" ще играе последователно с "Юнайтед" и "Ювентус".

Успехът на бизнес модела е такъв, че от това лято има женски и младежки турнири. "Манчестър юнайтед" и "Ювентус" наскоро създадоха женски отбори, но те вече са част от ICC.

"Създаваме един от най-добрите младежки турнири и най-голямото клубно първенство за жени в света. Никой не казва, че ICC ще бъде по-голям от Шампионската лига. Но ако задържим ентусиазма си и ако видите колко сериозно женските отбори приемат футбола... ще видим докъде можем да стигнем", заяви Стилитано.

От създаването на надпреварата са продадени над 5 млн. билета, отчитат организаторите. През първата година са били продадени 492 хиляди, а тази година ще е първата, в която се прескача границата от 1 милион пропуска.

Това е възможността, която клубовете търсят. "Важното е да си там и да даваш на хората усещането, че са близо до нас. Също е важно да присъстваш в дигиталното пространство, за да привличаш по-голям интерес", каза маркетинг директорът на "Борусия" (Дортмунд) Карстен Крамер пред "Кикер".

Съществена роля за интереса към жълто-черните в САЩ има американската изгряваща звезда на тима Кристиан Пулишич. Деветнадесетгодишният играч вкара два гола за победата с 3:1 срещу "Ливърпул". "Футболист като него е като динамит. Много по-лесно е да отвориш вратата към американците, ако имаш толкова привлекателен и известен играч в отбора си", добави Крамер.

"Силно вярваме, че САЩ са футболен пазар. Не бихме могли да сме по-развълнувани", каза търговският директор на "Манчестър сити" Том Глик, цитиран от "Форбс".

Интересът на клубовете към турнира расте, но въпреки това качеството на футбола е далеч от това, което отборите показват в решителната фаза в Шампионската лига през пролетта. Това лято част от големите звезди пропускат първите мачове, тъй като получиха почивка след участието си на световното първенство. Отделно треньорите използват характера на двубоите, за да правят много смени, което също дава отражение на нивото на играта.

И все пак интересът на американците е огромен, а целта пред организаторите е ясна. Изпълнителният директор на Relevent Sports заяви: "Нашата победа ще е да превърнем всеки фен на НБА, НФЛ, НХЛ във футболен фен."

Материал на "Дневник"